חוגים לילדים טוב או רע?

חוגים טוב או רע?
מאת: הרצל כחלון

מאת: הרצל כחלון

עו"ס, מטפל משפחתי זוגי ונוער.

הרצל כחלון נחלץ לעזרתם של הורים רבים שמתלבטים ומתקשים לקבל החלטה בנושא, ועונה על מספר שאלות נפוצות בנושא.

שנת הלימודים החדשה אוטוטו נפתחת, ואיתה היצע החוגים ותוכניות ההעשרה לשעות הפנאי של הילדים. ראשית חשוב לזכור כי חוגים הם אכן דבר טוב ומבורך, אולם אין להכריח את הילדים להירשם אליהם במידה שהם אינם מעוניינים או מוכנים לכך.

מה עושים במצב כזה?

“פשוט לא רושמים אותם, וזה בכלל לא נורא. כשילד מביע התנגדות להשתתף בחוג ומסרב להישאר במקום לבד, זה מלמד על כך שהוא עדיין אינו מוכן לפרידה מהוריו ואינו בשל רגשית להשתתף בחוג”.

איך יודעים שהילד בשל להשתתף בחוג?

“כשילד בשל ללכת לחוג הוא מבקש. תפקידו של ההורה הוא לכוון, לייעץ ובעיקר להקשיב לרצונו של הילד הרבה הורים דוחפים ילדים לחוגים מתוך ציפייה שהם יגשימו חלומות שלהם ולא של הילד.למשל אם לילד יש בעיה מסוימת, מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים ולכוון את הילד לחוגים שעוזרים בפיתוח התחום שבו הוא פחות חזק. כך לדוגמה, לילד שמתקשה בביצוע פעולות הקשורות למוטוריקה הגסה יש להציע חוגי כדורסל, כדורגל או שחייה. לפיתוח מוטוריקה עדינה כדאי להירשם לחוגי אמנות, ציור או פיסול, אבל בפירוש לא להכריח”.

איך בוחרים את החוג המתאים?

“בכל מתנ”ס מתקיים יריד חוגים ושם גם הילד וגם ההורה יכולים להיחשף למגוון החוגים המוצעים. הילד יכול להתרשם מצוות המדריכים ומהפעילות עצמה וההורה מאיכות ורמת החוג, מקצועיות המדריכים וכמובן המחיר. חשוב להגיע להחלטה משותפת ביחד עם הילד ולשים לב לדבריו: אם הילד אומר שהוא לא יודע, זה סימן שהוא לא רוצה. כשהוא ירצה הוא יבקש זאת בפירוש ולעתים אף ידרוש להירשם לחוג ומיד”.

לכמה חוגים כדאי לרשום את הילד וכמה פעמים בשבוע?

“בעניין זה, ראשית יש להביא בחשבון את רצון הילד, ושנית את תקציבה החודשי של המשפחה. הורים שידם אינה משגת לממן חוג, לא חייבים. אני ממליץ להם לשהות במחיצת הילד חצי שעה ביום. זה יתרום לו הרבה יותר מכמה חוגים. בילוי משותף של הורה וילד הוא חשוב ומועיל הרבה יותר מהזמן ש’מבוזבז’ על התארגנות ליציאה לחוג, הסעות והמתנה של ההורים. בעניין זה, חשוב לא להיבהל מהמילים ‘משעמם לי. לילד מותר להשתעמם והוא צריך ללמוד ליהנות במחיצת עצמו, לקרוא, לחשוב ולגלות עולם ומלואו”.אחרת אנחנו נקבל מבוגר שלא יודע להעסיק את עצמו וצריך כל הזמן צוות בידור כי אחרת משעמם לו.

מה עושים עם ילד שלא מוכן ללכת לחוג ומעדיף לשבת בבית מול המחשב והטלוויזיה?

“את הילדים שעבורם חוג הוא עונש, לא צריך להכריח. ניסיונות הכפייה יוצרים אנטי עוד יותר גדול מזה שכבר קיים. חשוב להסביר שזה לא בריא לבהות כל היום מול הטלוויזיה לכן נלמד את הילד צפייה מבוקרת וזה אומר  לשבת עם הילד ועם לוח התוכניות ופשוט לסמן את שעות התוכניות האהובות ולהחליט ביחד איתו על זמן הטלוויזיה. כך גם מתפנה הילד לתחביבים, לחברים ולסתם שהייה נינוח עם בני הבית”.

האם צריך להתרגש מילד שקופץ מחוג לחוג כל שנה או מדי כמה חודשים?

“חשוב להבין שלילד, ולא חשוב באיזה גיל, קשה מאוד להתחייב לכל השנה. לכן על ההורה לוודא שבהסכם שעליו הוא חותם יש אפשרות להפסיק את החוג בהודעה של חודש מראש. אם אין כזאת, יש להימנע מתשלום מראש. חשוב להסביר לילד בתחילת שנת הפעילות שיש נקודות יציאה וכי אם החוג לא מוצא חן בעיניו והוא רוצה להחליפו או להפסיקו, עליו להודיע להורים במועד זה. טיול בין החוגים השונים מאפשר לילד להתנסות ולהעשיר את עולמו ואולי בסופו של דבר הוא יבחר בחוג שהוא אוהב במיוחד, יתמקצע בו ויגיע להישגים”.

מה על ההורה לבדוק לפני הרישום?

“בעיקר את מקצועיות המדריך, את הקשר החיובי בין המדריך לילד, את כמות הילדים ואת מידת בטיחותו של הציוד במקום”.

האם חשוב להקפיד על שיעור ניסיון?

“חשוב מאוד, גם להורה וגם לילד. שיעור הניסיון מאפשר התרשמות ראשונית מאופי החוג ומטיב המדריך, ומאפשר לילד להסתגל לחברה ולמקום. כאשר הילד מקבל החלטה, צריך להבהיר לו כי ההורים לא יישבו לצידו. עליו לדעת שהוא נכנס לבד לחוג ובסיומו מגיעים לאסוף אותו”.אם הוא לא מסכים זה עוד סימן שהוא לא בשל לחוגים הבעיה מתחילה כאשר ההורה רוצה שהילד יהיה בחוגים יותר מהילד שקולט את העניין ודורש מההורה לשבת בחוג. אני הייתי ממליץ לאותו הורה לשבת בבית עם הילד ולהקדיש את הזמן הזה לילד .

אהבת? מוזמנים לשתף

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram

עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך