קריירה ונוכחות הורית, הייתכן?

קריירה והורות ,הייתכן?
מאת: הרצל כחלון

מאת: הרצל כחלון

עו"ס, מטפל משפחתי זוגי ונוער.

אין על כך תשובה חד משמעית, היות וזה תלוי באיכות היחסים שההורה העסוק מכונן עם ילדיו. הדבר תלוי במה שההורה עושה במעט הזמן שיש לו עם הילד.

הבעיה שמרבית ההורים מתקשים למצוא את האיזון הנכון ונשאבים לקריירה התובענית.  בפועל הם לא ממש נוכחים בחיי ילדיהם. העבודה דורשת עוד ועוד מחויבות ,והם נקרעים בין המחויבות לקריירה לבין המחויבות לנוכחות הורית . לכך מצטרפים רגשות האשם הגורמים לקושי בהצבת הגבולות , וגדל ילד גם מוזנח רגשית וגם חסר גבולות .  במיוחד רואים את הלחץ הנפשי של האמהות ,הנקרעות בין הצורך האימהי להיות עם הילדים לבין הצורך במימוש עצמי.

כשילדים גדלים עם נוכחות הורית דלה, השפעתם של ההורים על עיצוב אישיות הילד הולכת וקטנה, וגדל ילד בודד המחפש דמויות להיאחז בהן.

ככל שהשפעת ההורים הקרייריסטים הנעדרים מחיי ילדיהם הולכת וקטנה כך גובר הסיכוי להשפעה של הסביבה כמו חבורות רחוב ,עבריינים ,שנותנים לילד תחושת שייכות והילד ,כמו ספוג יבש הצמא למים, מצטרף לחבורה הנותנת לו שייכות ומשמעות שחסרה לו.

ישנם הורים שאינם עושים קריירה תובענית עובדים משמונה עד ארבע ועדיין הם לא נוכחים בחיי הילדים. אכן הם בבית מוקדם אבל עסוקים בעצמם, מחשב ,טלוויזיה , נייד וכו’ ויש הורים מאד עסוקים בקריירה ובכל זאת מצליחים לשמור על נוכחות הורית בחיי הילד.

הורה יכול להיות מאד עסוק ועדיין להקפיד להיות נוכח בחיי ילדיו זה ענין של מודעות וסדרי עדיפות שלו. למשל הורה הנמצא בחו”ל, מקפיד כל ערב, שעון ישראל, להתקשר בסקייפ עם ילדיו, לאכל איתם להתעניין בלימודיהם, הקטנים מראים לו ציורים ועבודות מהגן ,וכך האב מבלה מתעניין בהם, ומבלה איתם זמן איכות .

היה לי נער בטיפול שהיה מסיים את לימודיו בשעה שתים בצהריים היה לו כרטיס אשראי , היה קונה לעצמו אוכל וכל מה שצריך. מסתובב ברחובות עד השעה שמונה בערב ,כשהוריו הגיעו הביתה. נער כזה הוא נער בסיכון  הוא נער מוזנח. הוא בקלות יכול להיות מאומץ בידי מנהיג רחוב עברייני שייתן לו הערכה ושייכות במקום הוריו ויגרום לו לעשות דברים שליליים ויהפוך אותו לחייל בחבורה שלו.

המגמה של קריירות תובעניות הולכת ומתחזקת. המשק מתאים עצמו למצב .באזור הרצליה ישנם כבר מספר גנים שפתוחים 24 שעות., ההורים מאושרים –הם עושים קריירה והילדים מטופלים בידי הגננות. הדבר מעט מזכיר את הלינה המשותפת בקיבוצים שעד היום רואים את נזקיה הנפשיים.

האם היעדרות הורית תשפיע בעתיד? ימים יגידו.

מעבר לכך שילדים כאלה גדלים עם דימוי עצמי נמוך : “להורי לא היה זמן להיות איתי ,ולכן אני לא מספיק חשוב ” הדבר ישפיע עליהם כהורים בעתיד .זה המודל שגדלו עליו ויש סיכוי גדול שגם הם יגדלו ילדים בהתכתבות. איך אמר לי אבא צעיר : ” אני לא יודע מה זה להיות אבא , אבי עבד כל היום לא ראינו אותו

לסיכום אפשר ורצוי לעשות קריירה רק לשמור על איזון לא להגזים בשום כיוון. בחיים הכל שאלה של איזון בין רצונות מנוגדים שלנו.

האתגר של התקופה הפוסט מודרניסטית הזו הוא השילוב והאיזון.

אהבת? מוזמנים לשתף

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram

עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך