כיצד לגדל ילד מאושר?

יש ילדים מצליחנים ויש ילדים חכמים, אבל איך מגדלים ילדים מאושרים? לפעמים קשה לנו למצוא את האיזון בין מה שטוב לילדינו לבין מה שגורם להם אושר, אבל השניים לא תמיד סותרים זה את זה. כשתשאלו כל הורה מה הוא מאחל לילדו הוא יגיד דבר ראשון – שיהיה מאושר.
לפי המדע, אילו שיטות באמת עובדות כשמדובר בגידול ילדים מאושרים?

10 שלבים פשוטים בדרך אל האושר:

1.היו מאושרים בעצמכם: השלב הראשון בגידול ילדים מאושרים הוא קצת אנוכי, היו מאושרים בעצמכם. מחקרים רבים מצאו קשר ישיר בין אמהות שחשו מדוכאות לבין בעיות התנהגות שונות בקרב ילדיהם. כמו כן, נמצא כי דיכאון בקרב אחד ההורים גם גורם לחינוך להיות פחות אפקטיבי. המחקר מצא כי להורה מאושר יש סיכוי גבוה יותר לגדל ילדים מאושרים, אך לא נמצא מרכיב גנטי הגורם לכך – משמע, כל אחד יכול, אז צאו פעם בשבוע לבלות עם חברים או עם בן/ת הזוג, הקדישו זמן לעצמכם ומלאו את החיים שלכם בשמחה.

2.למדו אותם לבנות מערכות יחסים: כל הורה יסכים שפיתוח מערכות יחסים זה דבר חשוב לילדיו, אך כמה מהם באמת מבלים זמן בללמד אותם איך לעשות זאת? להגיד “די, מספיק לריב” כששני ילדים לא מסתדרים לא מסייע להם להבין מדוע הם צריכים להפסיק לריב, או מדוע בכלל הם רבים.

לא צריך לפתוח קורס של שבוע במערכות יחסים, אפשר להתחיל בלעודד את הילדים לעשות מעשים טובים אחד כלפי השני, ולהסביר מדוע אדיבות היא דבר חשוב. מעשים אלו לא רק יהפכו את הילדים שלכם לאנשים טובים יותר, אלא גם למאושרים יותר, וזה מוכח מדעית – מחקר שבחן חולי טרשת נפוצה גילה שאלו שביצעו מעשה חיובי ללא תמורה בדמות שיחת טלפון בת 15 דקות, גילו שיפור ניכר בביטחון העצמי, ההערכה העצמית, הדיכאון והתפקוד הכללי. המשתתפים במחקר היו “מוגנים” מדיכאון וחרדה במשך למעלה משנתיים.

3.צפו למאמץ, לא לשלמות: במיוחד לאב שדוחף יותר מדי ול”אמא הנמרה” – הירגעו. מחקרים מצאו כי הישגיות יתר בקרב ילדים פוגעת בהם. מחקר בקרב ילדים שהוריהם הנחילו להם הישגיות יתר, מצא כי הם סבלו מדיכאון, חרדה ושימוש בסמים ברמות גבוהות הרבה יותר מאשר ילדים אחרים.

שבחו מאמצים ולא הישגים – מחקר אחר שבחן אינטליגנציה של ילדים והישגיות מצא כי ילדים שקיבלו מחמאות על הישגיהם בחרו תמיד בחידה קלה, כדי לא לאבד את מעמדם כ”חכמים”. יותר מ-90% מהילדים שזכו לשבחים על הניסיון והמאמץ בחרו בחידה קשה יותר. כשאנחנו משבחים ילדים על מאמץ ועבודה קשה, הם רוצים להמשיך ולהתאמץ, ולא חושבים על האם ביצוע המשימה יגרום להם להיראות חכמים או לא.

4.חנכו לאופטימיות: כדי להימנע מהזעף והדיכאון הקשורים לגיל ההתבגרות, חנכו ילדים להסתכל על הצד החיובי. מחקר שנערך בקרב ילדים בני 10, מצא כי אלו שחונכו להסתכל על העולם במשקפיים חיוביים סבלו כ-50% פחות מנטייה לדיכאון כשהגיעו לגיל ההתבגרות. אופטימיות ואושר הולכים יד ביד, אופטימיסטים מצליחים יותר בבית הספר, בעבודה ובספורט, הם חיים זמן רב יותר ונמצאים בנישואים מאושרים יותר.

5.למדו אינטליגנציה רגשית: אינטליגנציה רגשית היא לא כשרון מולד, אסור לצפות מילדים שיבינו “באופן טבעי” את הרגשות שלהם או של האחר. כשילדים כועסים או זועמים, עליכם להזדהות איתם, לגרום להם להבין מה הרגש שהם מתמודדים אתו, להסביר להם שמותר להם להרגיש כך, אבל לא להתנהג באופן בו הם מתנהגים.

6.הרגלים שמחים: להתרגל להיות שמח זה די קל, הקנו לילדיכם הרגלים חיוביים כדי להכניס אושר לחייהם. נסו לנהוג כך:

א. הרחיקו גירויים, פיתויים והסחות דעת.
ב. הציבו מטרה אחת בכל פעם, ואל תנסו להקנות כמה הרגלים בבת אחת, אלא רק כאשר
הצלחתם ליצור הרגל, עברו להרגל הבא.
ג. אל תצפו לשלמות או לתוצאה מידית, הרגלים לוקחים זמן. המשיכו לתת חיזוקים חיוביים.

7.משמעת עצמית: משמעת עצמית בקרב ילדים חשובה יותר להצלחתם מאשר אינטליגנציה. למעשה, היא חשובה יותר מכל דבר. לילדים שמצליחים להתגבר על פיתויים בצורה טובה יותר יש סיכוי רב יותר להיות מאושרים. משמעת עצמית מאפשרת עיבוד מידע והתמודדות טובה יותר עם תסכולים ולחצים. משמעות עצמית מובילה לאחריות חברתית ולהצלחה החל מהלימודים בבית הספר ועד לנימוסי השולחן.

לימוד משמעת עצמית הוא די פשוט, מבחן המרשמלו הוא דוגמה מצוינת לכך. הכניסו לילדיכם (ולעצמכם, אם צריך) לראש – דחיית סיפוקים בהווה, תמיד תניב סיפוקים גדולים יותר בעתיד.

8.זמני המשחק: זמן משחק עוזר לילדים לשפר את תשומת הלב והמודעות שלהם, הם לומדים ליהנות מהרגע ולנצל את ההווה. בשני העשורים האחרונים, ילדים איבדו שמונה שעות בשבוע של משחק ספונטני, בבית או בחוץ. אל תוותרו לילדים ואל תבחרו בטלוויזיה או במחשב כאופציה קלה יותר להעסקתם, זמן המשחק חיוני להתפתחות שלהם. בנוסף, המשחק נמצא במחקרים כמשפר את היכולות הקוגנטיביות.

9.הפכו את הסביבה למאושרת: למרות שאנחנו לא אוהבים להודות בזה, אנחנו מאוד מושפעים מהסביבה שלנו. המאמצים שלנו מתבטלים פעמים רבות בגלל הסביבה.
עלינו להתחיל ליצור סביבה טובה יותר לילדים שלנו, לשלוט בדברים אליהם הם נחשפים ולהגדיל את האושר בסביבתם (או בשתי מילים: פחות טלוויזיה). מחקרים מצאו קשר חזק בין אי צפייה בטלוויזיה לבין שמחה; סוציולוגים מראים שאנשים מאושרים יותר צופים בפחות טלוויזיה מאנשים שאינם מאושרים. הילדים שלכם יכולים לעסוק במגוון פעילויות כדי להפוך לאנשים טובים יותר, וכשהם צופים בטלוויזיה, הם פשוט לא עושים אותן, והשמחה הרגעית יכולה לגרום להם להיות פחות מאושרים בעתיד.

10.אכלו ארוחת ערב יחד: המדע מאשר את מה שסבתא יודעת כבר שנים – ארוחות ערב משפחתיות חשובות לילד. מחקרים מצאו שילדם שאכלו ארוחות ערב משפחתיות על בסיס קבוע הם יציבים רגשית יותר מאחרים, ובעלי סיכון קטן יותר לצרוך סמים או אלכוהול באופן קבוע, או לפתח הפרעות אכילה.
לסיכום, פעמים רבות אנחנו מתעסקים בעבודה או בקריירה, תוך כדי שאנחנו שוכחים שהעבודה הכי חשובה שלנו היא בין קירות ביתנו. דאגו לילדיכם ומשפחותיכם, ושיהיו לכם ולהם חיים מאושרים!

 

אהבת? מוזמנים לשתף

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram

עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך